Sunday 14 August 2016

Thalassemia

Thalassemia adalah kelainan darah yang sifatnya diwarisi (genetik), di mana penderitanya mengalami ketidakseimbangan dalam penghasilan hemoglobin (hb).

Hemoglobin sendiri adalah komponen sel darah merah yang berfungsi sebagai pengangkutan oksigen.


Hemoglobin terdiri dari beberapa jenis protein, diantaranya protein alpha dan protein beta. Penderita Thalassemia tidak mampu menghasilkan salah satu dari protein tersebut dalam jumlah yang cukup, sehingga sel darah merahnya tidak terbentuk dengan sempurna. Akibatnya hemoglobin tidak dapat mengangkut oksigen dalam jumlah yang cukup.

Hal ini menyebabkan anemia (kekurangan darah) yang bermula sejak usia bayi hingga sepanjang hidup penderitanya. Thalassemia terdiri daripada beberapa jenis. Mereka yang tidak mampu menghasilkan protein alpha dalam jumlah yang cukup disebut thalassemia alpha, manakala mereka yang kekurangan penghasilan protein beta, menderita thalassemia beta.

Jus delima Aseer mempunyai tinggi kandungan vitamin C, yang d diharapkan dapat membantu penyerapan zat besi dan membaiki hemoglobin (hb) terutama untuk ibu yang mengandung.


Ikhtiar untuk sihat.

Insya-Allah.

Perkongsian ilmu tanpa batasan,
Stokis Al Haddad Skudai
019-6558504
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...